Carriére
Ing. J.F.M. Buskens MBA
Business mentor-coach
Succesvol ondernemer
Commercieel directeur
B2B marketing & sales expert
Technisch bedrijfskundige
Bouwkundig Ingenieur
Werkervaring
hansbuskens.nl
2020 - heden
Sinds 2020 werk ik als Business mentor-coach voor diverse bedrijven en ondernemers. Daarnaast begeleid ik individuele managers bij hun werk en carriére.
• Global pricingstrategy ontwikkeld voor SAAS-Software van een Ierse multinational;
• Mentor-coaching 4-koppig MT van een gespecialiseerd prefab bouwbedrijf bij het (opnieuw) vaststellen van identiteit, positionering en marketingstrategie;
• Mentor-coaching van een ambitieuze 30-er (Ierland) in zijn nieuwe baan als Product Marketing Manager bij een Amerikaanse multinational met SAAS Software voor boardrooms;
• Mentor-coaching van een commercieel manager bij een engineeringbedrijf gespecialiseerd in High End Industriële Automatisering en Motion. Begeleid bij het definiëren van de strategische positionering en bij de planning en budgettering van de marketing communicatie en LeadGen campagnes.
• Mentor-coaching van een kunstenares (intuïtief schilderen) bij analyseren en verbreden van haar portfolio van producten en diensten en onderzoeken van nieuwe doelgroepen.
AMCS Group
2019 - 2020
In 2019 heb ik PieterBas Automatisering verkocht aan de AMCS Group, een Ierse multinational met ~600 medewerkers, wereldwijd actief in de ontwikkeling en levering van standaard software voor de afval- en recyclingindustrie. De eerste maanden heb ik me bezig gehouden met de integratie van de organisatie en medewerkers in de AMCS Group.
Tegelijkertijd heb ik de Product Marketing opgezet voor met name de regio’s EMEA en North America:
• Advisering t.a.v. productportfolio en -ontwikkeling;
• Go-to-market strategie en positionering per regio;
• Proposities en battle cards voor sales en marketing;
• Content development en communicatie plannen;
• Interne communicatie en training sales en marketing;
• Ondersteunen lokale marketing- en communicatie teams t.a.v. brand awareness en LeadGen;
PieterBas Automatisering
1991 - 2019
PieterBas Automatisering ontwikkelt en levert administratief-logistieke software voor de afval- en recyclingindustrie. Samen met mijn broer heb ik het bedrijf na mijn studie opgericht en in de jaren daarna geleidelijk opgebouwd tot een toonaangevende ICT leverancier met ~25 medewerkers.
Verantwoordelijkheden
• Business strategy & development;
• Product marketing & management;
• Marketing en communicatie;
• Sales en account management;
• Partner management;
• Customer success management;
Wapenfeiten
• Introductie database en direct marketing in 1991;
• Specialisatie afvalindustrie met standaard software in 1993;
• Overname van concurrent Plus Integration in 2000;
• Introductie inbound marketing met digitale mediamix in 2012;
• Introductie ‘hybride ERP-systeem’ Waste Insight, een uniek partnership met AFAS in 2013;
• Introductie en planning ‘recurring business’ model in 2014;
• Verkoop PieterBas Automatisering aan AMCS Group in 2019.
Marlies Dekkers Nijmegen
Undies Exclusive lingerie
2001 - 2011
Mijn vrouw opende in 2001 een eigen multi-brand lingerie winkel in Nijmegen, welke in 2009 een van de eerste Marlies Dekkers franchise stores werd. Behalve met de financiering heb ik haar begeleid bij strategie, bedrijfsvoering, financiën, marketing en ICT. In 2011 heb ik haar intensief begeleid bij de verkoop van haar bedrijf aan de Marlies Dekkers Group.
Inbound marketing
2014 - 2017
Spreker: ‘Het PieterBas Model: Kennis delen als marketing strategie’
Congres: The Digital Future of B2B
Datum: 28-6-2016
Organisator: Webs
Spreker: ’Van Outbound naar Inbound marketing’
Congres: Digital marketing in one day
Datum: 19-11-2015
Organisator: CustomerTalk
Gastdocent: ‘Inbound marketing in de praktijk’
Cursus: Inbound Industry masterclass @Dubo 2015
Datum: 25-6-2015
Organisator: Inbound Industry
Gastdocent: ‘Masterclass Content Marketing, de case ‘PieterBas’
Opleiding: Inbound Marketeer B2B (NIMA geaccrediteerd)
Datum: 2014 en 2015
Organisator: Inbound Industry
Spreker: ‘Hoe een nieuw kennisblog PieterBas Automatisering hielp uit te groeien tot een autoriteit in de afvalindustrie’
Congres: Content Marketing & Webredactie
Jaarbeurs Utrecht 21-11-2014
Organisator: Entopic
Terra Solares
2000 - 2003
- Ik heb deze marketing en sales organisatie opgezet voor de (toen zeer) innovatieve zonneboilers en warmtepompen van Inalfa Ares:
• Innovatief businessmodel ontwikkeld: Terra Solares leverde de zonneboilers ‘gratis’ en de klant betaalde voor de afgenomen energie.
• Twee commerciële medewerkers opgeleid en begeleid;
• Campagne ontworpen en uitgevoerd rondom een speciaal gebouwde zonneboilerbus met pannendak met zonneboiler;
2022
2021
2020
2019
.
2015
.
2010
.
2005
.
2000
1995
1990
1985
Opleiding
NLP Master Practitioner
UNLP Amsterdam
2020 – 2021
UNLP Amsterdam
2020
NLP Practitioner
Personal coach
‘Studenten coachend begeleiden’
HTS Bouwkunde
Technische Bedrijfskunde
NIMA Business Marketing
Executive MBA
Alba Academie
2007 – 2008
Stichting Jong Ondernemen
2015
Hogeschool Midden-Brabant
1987 – 1991
Hogeschool Midden-Brabant
1994 – 1995
1996
Henley Business School, University of Reading (UK)
1997 – 2002
Werkervaring
AMCS Group
2019 - 2020
In 2019 heb ik PieterBas Automatisering verkocht aan de AMCS Group, een Ierse multinational met ~600 medewerkers, wereldwijd actief in de ontwikkeling en levering van standaard software voor de afval- en recyclingindustrie. De eerste maanden heb ik me bezig gehouden met de integratie van de organisatie en medewerkers in de AMCS Group.
Tegelijkertijd heb ik de Product Marketing opgezet voor met name de regio’s EMEA en North America:
• Advisering t.a.v. productportfolio en -ontwikkeling;
• Go-to-market strategie en positionering per regio;
• Proposities en battle cards voor sales en marketing;
• Content development en communicatie plannen;
• Interne communicatie en training sales en marketing;
• Ondersteunen lokale marketing- en communicatie teams t.a.v. brand awareness en LeadGen;
PieterBas Automatisering
1991 - 2019
PieterBas Automatisering ontwikkelt en levert administratief-logistieke software voor de afval- en recyclingindustrie. Samen met mijn broer heb ik het bedrijf na mijn studie opgericht en in de jaren daarna geleidelijk opgebouwd tot een toonaangevende ICT leverancier met ~25 medewerkers.
Verantwoordelijkheden
• Business strategy & development;
• Product marketing & management;
• Marketing en communicatie;
• Sales en account management;
• Partner management;
• Customer success management;
Wapenfeiten
• Introductie database en direct marketing in 1991;
• Specialisatie afvalindustrie met standaard software in 1993;
• Overname van concurrent Plus Integration in 2000;
• Introductie inbound marketing met digitale mediamix in 2012;
• Introductie ‘hybride ERP-systeem’ Waste Insight, een uniek partnership met AFAS in 2013;
• Introductie en planning ‘recurring business’ model in 2014;
• Verkoop PieterBas Automatisering aan AMCS Group in 2019.
Inbound marketing
2014 - 2017
Spreker: ‘Het PieterBas Model: Kennis delen als marketing strategie’
Congres: The Digital Future of B2B
Datum: 28-6-2016
Organisator: Webs
Spreker: ’Van Outbound naar Inbound marketing’
Congres: Digital marketing in one day
Datum: 19-11-2015
Organisator: CustomerTalk
Gastdocent: ‘Inbound marketing in de praktijk’
Cursus: Inbound Industry masterclass @Dubo 2015
Datum: 25-6-2015
Organisator: Inbound Industry
Gastdocent: ‘Masterclass Content Marketing, de case ‘PieterBas’
Opleiding: Inbound Marketeer B2B (NIMA geaccrediteerd)
Datum: 2014 en 2015
Organisator: Inbound Industry
Spreker: ‘Hoe een nieuw kennisblog PieterBas Automatisering hielp uit te groeien tot een autoriteit in de afvalindustrie’
Congres: Content Marketing & Webredactie
Jaarbeurs Utrecht 21-11-2014
Organisator: Entopic
Marlies Dekkers Nijmegen
Undies Exclusive lingerie
2001 - 2011
Mijn vrouw opende in 2001 een eigen multi-brand lingerie winkel in Nijmegen, welke in 2009 een van de eerste Marlies Dekkers franchise stores werd. Behalve met de financiering heb ik haar begeleid bij strategie, bedrijfsvoering, financiën, marketing en ICT. In 2011 heb ik haar intensief begeleid bij de verkoop van haar bedrijf aan de Marlies Dekkers Group.
Terra Solares
2000 - 2003
Ik heb deze marketing en sales organisatie opgezet voor de (toen zeer) innovatieve zonneboilers en warmtepompen van Inalfa Ares:
- • Innovatief businessmodel ontwikkeld: Terra Solares leverde de zonneboilers ‘gratis’ en de klant betaalde voor de afgenomen energie.
- • Twee commerciële medewerkers opgeleid en begeleid;
- • Campagne ontworpen en uitgevoerd rondom een speciaal gebouwde zonneboilerbus met pannendak met zonneboiler;
Opleiding
NLP Master Practitioner
UNLP Amsterdam
2020
NLP Practitioner
UNLP Amsterdam
2020
‘Studenten coachend begeleiden’
Stichting Jong Ondernemen
2015
Personal coach
Alba Academie
2007 – 2008
Executive MBA
Henley Business School, University of Reading (UK)
1997 – 2002
NIMA Business Marketing
1996
Technische Bedrijfskunde
Hogeschool Midden-Brabant
1994 – 1995
HTS Bouwkunde
Hogeschool Midden-Brabant
1987 – 1991