Carriére

Ing. J.F.M. Buskens MBA

Business mentor-coach

Succesvol ondernemer

Commercieel directeur

B2B marketing & sales expert

Technisch bedrijfskundige

Bouwkundig Ingenieur

Hans Buskens spreker gastdocent adviseur mentor coach
Hans Buskens adviseur mentor coach

Werkervaring

Business mentor-coach

hansbuskens.nl
2020 - heden

 

Sinds 2020 werk ik als Business mentor-coach voor diverse bedrijven en ondernemers.  Daarnaast begeleid ik individuele managers bij hun werk en carriére. 

 

• Global pricingstrategy ontwikkeld voor SAAS-Software van een Ierse multinational;

• Mentor-coaching 4-koppig MT van een gespecialiseerd prefab bouwbedrijf bij het (opnieuw) vaststellen van identiteit, positionering en marketingstrategie; 

• Mentor-coaching van een ambitieuze 30-er (Ierland) in zijn nieuwe baan als Product Marketing Manager bij een Amerikaanse multinational met SAAS Software voor boardrooms;

• Mentor-coaching van een commercieel manager bij een engineeringbedrijf gespecialiseerd in High End Industriële Automatisering en Motion. Begeleid bij het definiëren van de strategische  positionering en bij de planning en budgettering van de marketing communicatie en LeadGen campagnes. 

• Mentor-coaching van een kunstenares (intuïtief schilderen) bij analyseren en verbreden van haar portfolio van producten en diensten en onderzoeken van nieuwe doelgroepen.  

Global Head of Product Marketing

AMCS Group
2019 - 2020

 

In 2019 heb ik PieterBas Automatisering verkocht aan de AMCS Group, een Ierse multinational met ~600 medewerkers, wereldwijd actief in de ontwikkeling en levering van standaard software voor de afval- en recyclingindustrie. De eerste maanden heb ik me bezig gehouden met de integratie van de organisatie en medewerkers in de AMCS Group.

 

Tegelijkertijd heb ik de Product Marketing opgezet voor met name de regio’s EMEA en North America:
• Advisering t.a.v. productportfolio en -ontwikkeling;
• Go-to-market strategie en positionering per regio;
• Proposities en battle cards voor sales en marketing;
• Content development en communicatie plannen;
• Interne communicatie en training sales en marketing;
• Ondersteunen lokale marketing- en communicatie teams t.a.v. brand awareness en LeadGen;

Commercieel Directeur (DGA)

PieterBas Automatisering
1991 - 2019

PieterBas Automatisering ontwikkelt en levert administratief-logistieke software voor de afval- en recyclingindustrie. Samen met mijn broer heb ik het bedrijf na mijn studie opgericht en in de jaren daarna geleidelijk opgebouwd tot een toonaangevende ICT leverancier met ~25 medewerkers.

Verantwoordelijkheden
• Business strategy & development;
• Product marketing & management;
• Marketing en communicatie;
• Sales en account management;
• Partner management;
• Customer success management;

Wapenfeiten
• Introductie database en direct marketing in 1991;
• Specialisatie afvalindustrie met standaard software in 1993;
• Overname van concurrent Plus Integration in 2000;
• Introductie inbound marketing met digitale mediamix in 2012;
• Introductie ‘hybride ERP-systeem’ Waste Insight, een uniek partnership met AFAS in 2013;
• Introductie en planning ‘recurring business’ model in 2014;
• Verkoop PieterBas Automatisering aan AMCS Group in 2019.

Mentor - coach

Marlies Dekkers Nijmegen

Undies Exclusive lingerie

2001 - 2011


Mijn vrouw opende in 2001 een eigen multi-brand lingerie winkel in Nijmegen, welke in 2009 een van de eerste Marlies Dekkers franchise stores werd. Behalve met de financiering heb ik haar begeleid bij strategie, bedrijfsvoering, financiën, marketing en ICT. In 2011 heb ik haar intensief begeleid bij de verkoop van haar bedrijf aan de Marlies Dekkers Group.

Spreker - gastdocent

Inbound marketing

2014 - 2017

 

Spreker: ‘Het PieterBas Model: Kennis delen als marketing strategie’
Congres: The Digital Future of B2B
Datum: 28-6-2016
Organisator: Webs

Spreker: ’Van Outbound naar Inbound marketing’
Congres: Digital marketing in one day
Datum: 19-11-2015
Organisator: CustomerTalk

Gastdocent: ‘Inbound marketing in de praktijk’
Cursus: Inbound Industry masterclass @Dubo 2015
Datum: 25-6-2015
Organisator: Inbound Industry

Gastdocent: ‘Masterclass Content Marketing, de case ‘PieterBas’
Opleiding: Inbound Marketeer B2B (NIMA geaccrediteerd)
Datum: 2014 en 2015
Organisator: Inbound Industry

Spreker: ‘Hoe een nieuw kennisblog PieterBas Automatisering hielp uit te groeien tot een autoriteit in de afvalindustrie’
Congres: Content Marketing & Webredactie
Jaarbeurs Utrecht 21-11-2014
Organisator: Entopic

Commercieel Directeur (DGA)

Terra Solares

2000 - 2003

 
    Ik heb deze marketing en sales organisatie opgezet voor de (toen zeer) innovatieve zonneboilers en warmtepompen van Inalfa Ares:
    • Innovatief businessmodel ontwikkeld: Terra Solares leverde de zonneboilers ‘gratis’ en de klant betaalde voor de afgenomen energie.
    • Twee commerciële medewerkers opgeleid en begeleid;
    • Campagne ontworpen en uitgevoerd rondom een speciaal gebouwde zonneboilerbus met pannendak met zonneboiler;

2022

2021

2020

2019

.

2015

.

2010

.

2005

.

2000

1995

1990

1985

Opleiding

NLP Master Practitioner

UNLP Amsterdam

2020 – 2021

UNLP Amsterdam

2020

NLP Practitioner

Personal coach

‘Studenten coachend begeleiden’

HTS Bouwkunde

Technische Bedrijfskunde

NIMA Business Marketing

Executive MBA

Alba Academie

2007 – 2008

Stichting Jong Ondernemen

2015

Hogeschool Midden-Brabant

1987 – 1991

Hogeschool Midden-Brabant

1994 – 1995

1996

Henley Business School, University of Reading (UK)

1997 – 2002

Werkervaring

Global Head of Product Marketing

AMCS Group
2019 - 2020


In 2019 heb ik PieterBas Automatisering verkocht aan de AMCS Group, een Ierse multinational met ~600 medewerkers, wereldwijd actief in de ontwikkeling en levering van standaard software voor de afval- en recyclingindustrie. De eerste maanden heb ik me bezig gehouden met de integratie van de organisatie en medewerkers in de AMCS Group.

Tegelijkertijd heb ik de Product Marketing opgezet voor met name de regio’s EMEA en North America:
• Advisering t.a.v. productportfolio en -ontwikkeling;
• Go-to-market strategie en positionering per regio;
• Proposities en battle cards voor sales en marketing;
• Content development en communicatie plannen;
• Interne communicatie en training sales en marketing;
• Ondersteunen lokale marketing- en communicatie teams t.a.v. brand awareness en LeadGen;

Commercieel Directeur (DGA)

PieterBas Automatisering
1991 - 2019



PieterBas Automatisering ontwikkelt en levert administratief-logistieke software voor de afval- en recyclingindustrie. Samen met mijn broer heb ik het bedrijf na mijn studie opgericht en in de jaren daarna geleidelijk opgebouwd tot een toonaangevende ICT leverancier met ~25 medewerkers.

Verantwoordelijkheden
• Business strategy & development;
• Product marketing & management;
• Marketing en communicatie;
• Sales en account management;
• Partner management;
• Customer success management;

Wapenfeiten
• Introductie database en direct marketing in 1991;
• Specialisatie afvalindustrie met standaard software in 1993;
• Overname van concurrent Plus Integration in 2000;
• Introductie inbound marketing met digitale mediamix in 2012;
• Introductie ‘hybride ERP-systeem’ Waste Insight, een uniek partnership met AFAS in 2013;
• Introductie en planning ‘recurring business’ model in 2014;
• Verkoop PieterBas Automatisering aan AMCS Group in 2019.
Spreker - gastdocent

Inbound marketing

2014 - 2017


Spreker: ‘Het PieterBas Model: Kennis delen als marketing strategie’
Congres: The Digital Future of B2B
Datum: 28-6-2016
Organisator: Webs

Spreker: ’Van Outbound naar Inbound marketing’
Congres: Digital marketing in one day
Datum: 19-11-2015
Organisator: CustomerTalk

Gastdocent: ‘Inbound marketing in de praktijk’
Cursus: Inbound Industry masterclass @Dubo 2015
Datum: 25-6-2015
Organisator: Inbound Industry

Gastdocent: ‘Masterclass Content Marketing, de case ‘PieterBas’
Opleiding: Inbound Marketeer B2B (NIMA geaccrediteerd)
Datum: 2014 en 2015
Organisator: Inbound Industry

Spreker: ‘Hoe een nieuw kennisblog PieterBas Automatisering hielp uit te groeien tot een autoriteit in de afvalindustrie’
Congres: Content Marketing & Webredactie
Jaarbeurs Utrecht 21-11-2014
Organisator: Entopic
Mentor - coach

Marlies Dekkers Nijmegen

Undies Exclusive lingerie

2001 - 2011

Mijn vrouw opende in 2001 een eigen multi-brand lingerie winkel in Nijmegen, welke in 2009 een van de eerste Marlies Dekkers franchise stores werd. Behalve met de financiering heb ik haar begeleid bij strategie, bedrijfsvoering, financiën, marketing en ICT. In 2011 heb ik haar intensief begeleid bij de verkoop van haar bedrijf aan de Marlies Dekkers Group.

Commercieel Directeur (DGA)

Terra Solares

2000 - 2003


Ik heb deze marketing en sales organisatie opgezet voor de (toen zeer) innovatieve zonneboilers en warmtepompen van Inalfa Ares:

    • • Innovatief businessmodel ontwikkeld: Terra Solares leverde de zonneboilers ‘gratis’ en de klant betaalde voor de afgenomen energie.
  •  
      • • Twee commerciële medewerkers opgeleid en begeleid;
     
      • Campagne ontworpen en uitgevoerd rondom een speciaal gebouwde zonneboilerbus met pannendak met zonneboiler;

    Opleiding

    NLP Master Practitioner

    UNLP Amsterdam

    2020

    NLP Practitioner

    UNLP Amsterdam

    2020

    ‘Studenten coachend begeleiden’

    Stichting Jong Ondernemen

    2015

    Personal coach

    Alba Academie

    2007 – 2008

    Executive MBA

    Henley Business School, University of Reading (UK)

    1997 – 2002

    NIMA Business Marketing

    1996

    Technische Bedrijfskunde

    Hogeschool Midden-Brabant

    1994 – 1995

    HTS Bouwkunde

    Hogeschool Midden-Brabant

    1987 – 1991