Hans Buskens Businesscoach ADHD Ondernemerscoach

Interview met Hans Buskens

10 vragen over businesscoaching

Ik ben meer dan 30 jaar actief geweest als ondernemer en directeur eigenaar in vooral technische niche-bedrijven. Daarnaast trad ik regelmatig op als adviseur, mentor en spreker op het gebied van sales en marketing en natuurlijk ondernemen. Sinds de succesvolle verkoop van mijn bedrijf PieterBas Automatisering aan de AMCS Group in 2019 word ik regelmatig gevraagd om bedrijven en ondernemers een handje te helpen. Als businesscoach & mentor.

 

Kun je jezelf kort introduceren?

Ik ben een ervaren Businesscoach mét ADHD. Voor mij is er niets mooier dan mensen te helpen de succesvolle ondernemer te worden die ze zijn. Ik hou van ondernemende mensen vol passie, energie en plannen. Ik werk daarom graag met échte ondernemers, nieuw startend of juist ervaren. Mét en zónder ADHD.

Onder mijn opdrachtgevers bevinden zich DGA’s en management van (familie)bedrijven, professionals en ambitieuze managers. Door mijn technische, bedrijfskundige achtergrond zijn dit vaak technische B-to-B bedrijven in sectoren zoals de ICT, afval- en recyclingindustrie, Industriële automatisering en bouw en infra. Daarnaast begeleid ik regelmatig zelfstandig coaches en trainers en zelfs ZZP’ers in de zorg en kunst & cultuur. 

Je hebt enorm veel kennis en ervaring als ondernemer en door de opleidingen die je gedaan hebt. Wat breng jij als business coach?

In ieder geval een heleboel reuring, haha. Ik vat het ‘t liefst samen als dat je Hans 1.0 en Hans 2.0 tegelijk krijgt. Hans 1.0 is de ervaren ondernemer, de commercieel directeur, de technische man, veel strategie, marketing en sales. Het business-gedeelte. Daarnaast krijg je ook Hans 2.0, de mentor, de coach, gericht op de mens achter de vraag: zelfkennis, spiegels voorhouden, emoties doorlichten, wat drijft iemand, wie is iemand nu precies? Wat maakt zijn of haar bedrijf nou zo goed? 

Dus ik kijk altijd eerst naar wat het bedrijf of ondernemer van binnen nodig heeft om succesvol te kunnen zijn en dan pas naar wat de markt nodig heeft. Wat maakt het bedrijf bijzonder en voor wie is dat nu relevant? Ik kom niet met een standaard kant-en-klaar plan wat ik overal uitrol. Het is telkens weer anders en ik voel heel erg waar de behoefte van een bedrijf of ondernemer zit. Waar stagneert het, waar gaat het juist goed? Op basis daarvan ga ik aan het werk. En dat is altijd een combinatie tussen die twee versies van mij.

Je noemt jezelf een #ADHD Businesscoach. Kun je daar iets meer over vertellen?

Ik heb ADHD en ben daarom op mijn best als er behalve op mijn ondernemerskennis en -ervaring ook een beroep wordt gedaan op mijn tomeloze energie en dadendrang. Op mijn creativiteit en oplossingsgericht denken. En op mijn bijzondere sensitiviteit voor de mens achter de vraag. Op de #ADHD businesscoach dus die ik ben. 

Je moet je voorstellen dat het door mijn ADHD in mijn hoofd nooit rustig is. In een gesprek met iemand komen er meteen 26 ideeën in me op. Ik vind het fantastisch om als ik de dingen in mijn hoofd deel mensen weer nieuwe energie te geven. Het trekt ze vaak even out of the box. Zodat er nieuwe energie ontstaat waarmee ze verder kunnen. Dat ze vanuit een andere hoek mogen denken. Hun hersens even uit die loop halen. 

Wat drijft jou als business coach & mentor?

Ik vind het te gek om met mensen in gesprek te gaan over wat hen blij maakt – gelukkig. Over hun ideeën. In zo’n gesprek wordt door andermans enthousiasme ook bij mij mijn energie en creativiteit getriggerd. Er poppen dan meteen oneindig veel ideeën in me op. Ik vind het supergaaf als degene tegenover me daar iets mee doet, maar ik vind het nog gaver als de ander juist niet doet wat ik heb gesuggereerd, maar met iets komt wat nog veel beter is dan ik bedacht heb. Daar kan ik echt oneindig van genieten.

Mensen aanzwengelen in hun ontwikkeling en creatieve proces vind ik geweldig. Ik kan er heel erg van genieten als ondernemers hun weg vinden vanuit wie ze zijn. Het is niet mijn doel om mensen een kant-en-klare routekaart naar succes aan te bieden – ik wil een trigger zijn waardoor iemands authenticiteit wordt aangewakkerd, waardoor ze zelf hun route gaan ontdekken. Het leukste is dan als die routekaart er ineens heel anders uitziet dan men van tevoren had gedacht. Dan ik van te voren had bedacht.

Wat maakt jou als business coach zo uniek?

Ik kom niet met een vaste methode of kant-en-klaar plan voor meer inkomen, klanten of wat het doel ook is. Mijn uitgangspunt is altijd de ondernemer, de mens zelf, achter het bedrijf. En natuurlijk ken ik al die managementtheorieën, -modellen en -methodes ook. Maar om die alleen te introduceren en te helpen toe te passen, zoals consultants doen, is niet echt mijn ding.

Ik ben ervan overtuigd dat je moet werken vanuit wie je bent, wat je kan, wat je bijzonder maakt. Dat moet voorop staan. Dit geldt zowel voor bedrijven als ondernemers. Ik focus daarbij op je talenten, je kwaliteiten, je kracht. Die maken je per definitie uniek én onderscheidend. Ik noem dat differentiators.

Ik help mijn clienten om op zoek te gaan naar wat hen uniek en onderscheidend maakt. Naar hun differentiators. Om die vervolgens als speerpunt te kiezen bij alles wat je onderneemt. Ik ben ervan overtuigd dat ieder plan dat je maakt, elke onderneming die je start, iedere opdracht die je aanneemt, een beroep moet doen op al je differentiators. Niet op één, of op twee een beetje, maar op allemaal. 

Wat zijn dan jouw differentiators?

Mijn differentiators zijn ‘Ondernemen’, ‘creativiteit en inspiratie’ en ‘werken vanuit verbinding’. In mijn werk als business coach & mentor zijn ze allemaal belangrijk, allemaal relevant. Iedere dag opnieuw wordt een beroep gedaan op deze specifieke talenten, kwaliteiten en kracht die mij bijzonder en uniek maken. En juist dat maakt dat ik zo succesvol ben in mijn werk. En dat ik het gewoon vreselijk leuk vind! 

Wanneer ik alleen theorieën of modellen zou doceren bijvoorbeeld, spreek ik maar één van mijn differentiators aan: ‘ondernemen’. Ik heb er vrijwel geen ‘creativiteit en inspiratie’ bij nodig en ook ‘persoonlijke verbinding’ voegt nauwelijks iets toe. Daar wordt ik dus niet vrolijk van. Het resultaat is dat ik dan dus ook nauwelijks kan motiveren, hoe groot de ‘business opportunity’ ook is. 

En zo zit het ook met de ondernemers die ik begeleid. Werk je niet vanuit die dingen die jou bijzonder en relevant maken, dan kost je dat alleen maar energie. Op termijn loop je dan al snel vast: praktisch in je dagelijks werk, maar ook op gevoelsniveau, creativiteit en drive. Niet doen dus!

Het stellen van concrete doelen lijkt me zo nog niet zo gemakkelijk. Hoe gaat dat in zijn werk bij jou?

We hebben allemaal geleerd dat we doelstellingen SMART moeten formuleren. Dat soort doelstellingen zijn vooral gericht op het eindresultaat. Een bepaalde omzet, groei van je marktaandeel, of een gevuld klantenbestand. Ik ben niet zo enthousiast van die ‘SMART-aanpak’. 

Het zorgt er namelijk voor dat je je beperkt tot een specifiek einddoel. Je zet als het ware oogkleppen op. En hoe dichter je bij je doel komt, hoe minder ruimte je hebt om te manoeuvreren. Je gaat ook niet één maand voor de marathon je training- of voedingsschema nog omgooien. Toch? Het wordt bovendien vaak een lange lijdensweg omdat je denkt dat tevredenheid, voldoening en/of geluk pas bij eindstreep op je wachten. En kom je vaak nog bedrogen uit, omdat dat geld, dat marktaandeel, dat volle klantenbestand je niet daadwerkelijk – of slechts heel kort – dat geluk gaan brengen.

Waar het bij mij om draait is niet de doelstelling, maar de doelstemming. Wat maakt dat je dat geld wil? Die dure auto? Wat levert je dat op? Hoe voel je je dan? En dat gevoel, die doelstemming, dat is leuk om mee te werken. Want dat gevoel kun je al veel eerder in het proces bereiken. Omdat iedere stap op weg naar je doel – hoe klein ook – deze doelstemming al oproept. Zo ben je net zo blij en trots met je eerste 2e hands autootje, betaald van je eerste opdracht, als dat je zou zijn op die Porsche die je wil kopen van die miljoenen business waar je van droomt.

Combineer je doelstemming met je differentiators en een unieke business is geboren. Het succes komt naar jou toe, in plaats van dat jij moet jagen op je succes.

Enthousiasme is belangrijk voor jou, hè?

Absoluut. Als ADHD-er duik ik overal head-first in. Ik ben van mening dat iedereen dat wat vaker zou moeten doen. Een idee krijgt pas vorm als je ermee begint. Als je gewoon gaat doen. Ondernemen dus! En daardoor ontstaan er ook weer nieuwe ideeën. Werkt het dan werkt het, werkt het niet, dan ga je een andere weg in. Ik hou ervan om aan te pakken. Door te pakken. Letterlijk te ondernemen – als werkwoord.

Daarom is het ook zo belangrijk om te werken met doelstemmingen en niet met SMART doelstellingen. Dat geeft je de mogelijkheid om je doel bij te stellen en zelfs nieuwe te kiezen. Eventueel gewoon erbij.
Zo ben ik bijvoorbeeld met een eigen trainingsbureau begonnen, terwijl mijn praktijk als businesscoach groeide, succesvol was, Ondernemers trainen paste perfect bij mijn differentiators én mijn doelstemming. Toen het in me opkwam ben ik het meteen gaan doen. Binnen 2 weken gaf ik een pilot op Texel aan twee ondernemers. Daar kreeg ik de bevestiging dat ik op de goede weg zat, zag ik ook de hiaten en leerde ik van fouten die ik maakte.

Wat geeft jou voldoening in een proces met een ondernemer?

Ik gebruik graag de metafoor van de vader die zijn kind leert fietsen. Aan het begin loop je als ouder naast het fietsje, hand aan het zadeltje, hand aan het stuurtje. Je houdt het nog goed vast en helpt zelfs nog een beetje met sturen. Dan laat je het stap voor stap los. Eerst het stuurtje, dan het zadeltje. Eerst houd je je handen nog dichtbij het fietsje, zodat je direct kan ingrijpen als het mis mocht gaan. En dan neem je langzaam steeds meer afstand, tot het kind helemaal zelfstandig wegfietst. Zijn eigen weg kiest. Op eigen kracht.

Dat wegfietsen vind ik prachtig. Als ze nog één keer trots en blij omkijken, nog één keertje zwaaien, en dan om de hoek verdwijnen. De grote wijde wereld in. 

Bij mij is alles tijdelijk. Dat is ook wel typisch voor een ADHD-er. Om nog even in de metaforen te blijven: Patricia gaf me bij de start van hansbuskens.nl een prachtig kinderboek over een paradijsvogel. Het verhaal gaat over een groepje raven dat een beetje suf zit te zijn, tot er een paradijsvogel in hun midden neerstrijkt, de raven leert feestvieren, zelf nog even meedoet en dan weer aftaait. De raven dansend achterlaat. Ik ben die paradijsvogel! 

Tot slot: wat zou je de lezers willen adviseren?

Eigenlijk heb ik alles al weggegeven als businesscoach. Zakelijk misschien niet zo slim. Haha. Maar ik gun het iedereen om te gaan doen wat ik zelf ook doe:
• Focus op wat je goed kan, wat je bijzonder maakt;
• Dan trek je de mensen (klanten) aan die bij je passen;
• Vraag jezelf vervolgens af hoe je hen écht kan helpen;
• En ga dan ondernemen! Make-it-happen!

Je zal zien dat ondernemen een feestje wordt. Je werkt immers met mensen die bij je passen. En je doet alleen nog dingen die je goed kan. Die je leuk vindt. Succes verzekerd!